Monday, June 25, 2007

Teh tarik...

Teh tarik... aitt!? apa ke benda tajuk nih? Sebenornya aku nak citer pasal kursus CPD yang aku attend pagi tadi. Penceramahnya nama dia Dr. Dean T Kashiwagi. Dia ni org jepon tapi dah jadi warga US dan kerja kat sana. Kalau tgk biodatanya, dia ni Professor di Arizona State University. Arghh.. itu tak penting tapi yang pentingnya, hari ni aku belajar soft skill mengenai "RISK MANAGEMENT".

Apa ke bendanya risk management tu? risk management ni sebenarnya penting didalam hal2 pengurusan. Ianya untuk melihat tahap mana risiko yang kita ambik. Ringkasnya, ada 2 jenis manusia, jenis 'A' yang boleh membaca apa yang akan berlaku di masa depan dan jenis 'B' pulak yang sentiasa berpikir apa yang akan berlaku di masa depan. Manusia jenis 'A' ni antara sifat dia adalah suka mengagihkan kerja kepada org bawahan dan memberi kepercayaan kepada pakar di dalam membuat keputusan dan tak suka kontrol org. Manusia jenis 'B' plak tak suka mengagihkan kerja dan suka membuat keputusan walaupun perkara yang dia sendiri tak paham. Lagi satu, dia ni jenis suka kontrol org. Ada positif dan ada negatifnya. Payah la plak aku nak cerita kat sini, tapi bagi yang dah pernah belajar, mesti paham punya..

Apa2 pon Teh tarik/ roti canai, kopi 'o'/ nasi lemak, pepsi ngan pizza/ burger memang makanan kesukaan org malaysia. Kalau sesapa yang nak jadi rakyat Malaysia, dia kena suka benda2 ni.....hehe.



No comments:

Blog Widget by LinkWithin