Wednesday, July 18, 2012

Antara Dua Darjat, Class L dan Class J...

Assalamualaikum, berjumpa lagi di penerbangan ke 28 pada tahun ini di dalam Airbus A330-200 MH2529 penerbangan menuju Kayel bertemu famili kesayanganku. Beza penerbangan kali ni dan sebelumnya adalah penerbanganku kali ni sepenuhnya ditanggung oleh kad kreditku. Huhuhuhu....

Sebenarnya aku tak rancang nak balikpun tetapi mengenangkan anak bongsuku yang dah jadi tak menentu rindu kat aku, maka ku putuskan untuk pulang. Bila tengok tiket harga mahal... Air Asia pon mahal gak, MAS apa lagi. Oleh kerana ini kuanggap sebagai emergency maka terpaksalah aku gunakan talian hayat... Enrich. Point aku taklah banyak mana pon tapi boleh lah guna untuk kecemasan macam ni. Kali ni mungkin rezeki aku kot sebab dia charge 8,000 point jer. Tahun lepas aku kena 11,000 point. Oleh kerana tiket dah cover by Enrich makanya aku hanya perlu bayar tax sahaja lah... RM78 je. Untuk tiket balik aku beli Air Asia sebab ada murah sikit. Total Air Asia RM144 Kayel ke Kuching.

So apa bendanya class yang aku cakap kat atas tu? Untuk pengetahuan korang, kalau beli tiket guna Enrich ni maka tiket kita akan berada di dalam Class L. Class Y adalah fullfare. Dulu bila naik MAS guna waran mesti dapat tiket Class Y tapi tahun ni bos aku suh guna Class K plak. Class K ni murah sikitttt jer dari Class Y tapi masalahnya tiket tak boleh tukar kalau last minit. Kalau tak silap aku dalam tempoh 48 jam. So, Class J ni apa pulak? Hahaaa ni lah Class yang aku tunggu tapi masih belum dapat-dapat. Class J ni adalah bagi penerbangan menggunakan Bisnes Class...

Cakap pasal bisnes clas ni, aku nak ucapkan time kasih pada staff aku yang baru balik kursus kat New Zealand. Dapatlah aku barang All Blacks ni. Dahlah dapat kursus kat sana, semua ditanggung. Tiket penerbangan pon guna Class J.. Fuh rezeki ko la Farizan... Anyway thanks...

Oklah, kali short aje sebab aku dah malas sejak sebelum aku mula nulis ni lagi. Idea takda tapi sekadar nak rekodkan penerbangan ni maka ku gagahkan jua.... Adios...

No comments:

Blog Widget by LinkWithin