Sunday, June 10, 2012

Sup Kosong dan Pekasam Japan GT...

As salam semua, pada ketika ini seperti biasa aku di bilik serombong menunggu penerbanganku ke Kucen yang dijangka pada jam 2050. Sekarang ni masih jam 1950 dan ada sejam lagi sebelum aku dibawa terbang. Semenjak-menjak opis aku guna K class ni, tiket terhad optionnya. Dulu boleh gak pilih seat masa nak beli tapi sekarang ni bila pakai tiket K class ni seat hanya boleh pilih masa check-in. Memandangkan penerbangan penuh, seat aku hanya dapat 10C. Ermm takpalah janji bukan duk tengah. Senang sikit aku nak laga-lagakan bahu aku ngan pinggul FA.....

Penerbanganku kali ni adalah yang ke-25 untuk tahun ini. Alhamdulillah masih mengekalkan MAS sebab duit masih banyak lagi. Esok dah susut maka barulah kita guna Air Asia plak. Namun sehingga bila..? Kita tunggu jika ada sebarang tsunami bulan Julai ni yer. Akupon akan genap 2 tahun berada di Kuching hujung bulan Jun ni.

Beberapa hari yang lepas, aku terbaca satu status update di FB. Mamat tu aku tak kenalpon tapi sebab salah seorang kawan aku komen makanya dapatlah juga aku baca. Kisahnya adalah seperti begini... Satu hari mamat ni dan kawannya pergi makan kat satu restoren melayu dan aku rasa terletak di belakang kedai mamak di Seksyen 7 Shah Alam. Mengikut ceritanya, dia telah mengorder nasi putih, daging or ayam goreng kunyit dan telur dadar serta sup kosong. (kalau tak silap aku la) So, tunggu punya tunggu maka sampailah apa yang diorder. Namun sup kosong tidak dihantar. Sementara tunggu, diapon merasalah sikit ayam/ daging goreng tu. Kemudiannya bila sup masih tak sampai, so dia bertanyalah dengan pelayan yang lalu lalang. Pelayan tu beri jawapan, sup kosong tak dijual dikedai tu. Mamat tu apa lagi.. Hanginlah sebab apa yang diorder takda sedangkan tadi kata ada. Mamat ni pon pergilah ke kaunter untuk komplen. Cashier kat kaunter pun bagi tahu benda yang sama bahawa sup kosong takda. Dipendekkan cerita, mamat ni nak blah la sebab kononnya dia tak boleh makan sebab sup kosong takda untuk melembutkan nasinya. Masa nak bayar, cashier kata harganya lebih kurang RM17. Mamat ni bengang lah sebab katanya dia tak makanpon sebab sup kosong takda. Cashier tu kata dia kena bayar sebab dia dah cuit makanan tu. Akibat bengang makanya mamat ni kata dia campakkan RM20 kat kaunter dan blah tanpa ambil baki...

Hahahaha... Hehehe... Hohoho... Apa daaa, sup kosongpon boleh jadi isu kemarahan. Meh aku nak ulas sikit. Pertama sekali, kedai tu pon satu. Takkanlah sup kosong pon takda. Takkan takda pernah orang order makanan yang bersup... Macam tak logik jer. Tapi bagi aku itu saja kesilapan pekedai tu. Pada mamat tu pulak, apa ke halnya pasal sup kosong pon dia nak marah bebenor. Sup tu pon biasanya tak jual, diaorang bagi free ajer. Kalau ko order siakap masak stim ker... Tomyam seafood ker takda tu takpa la gak. Ini sup kosongpon nak kecoh. Kalau ko dah tahu takmo makan, yang ko gi cuit2 makanan tu watper. Agaknya kalau ada orang lain yang cuit dan bagi kat ko, pasti ko pon taknak. Bagi aku betullah apa tindakan pekedai tu. Diaorang bisnes... Benda yang ko order tu sapa nak makan? Pastu ko dah cuit plak... Adoi...

Perkara yang sama terjadi gak kat aku tapi kat Pizza Hut Tesco Sek 13. Aku pon tak tahulah.. Bila order jer dah kira kena bayar. Meh nak cerita sikit.. Hujung bulan lepas bila sekembalinya aku dari kucen dan sampai jer dirumah, terus aku bawak famili aku gi Pizza Hut. Kami order memacam... Antaranya Chese Baked Meat Ball (carbonara). Bila semua dah sampai, last sekali meatball dia hantar. Namun bukan carbonara dia bagi tapi masala... Aku cakap kat pompuan pelayan tu aku taknak masala (aku dah makan sebelum tu masa kat kucen.. Pedas beb sampai sakit perut aku dibuatnya). Pastu pompuan tu kata tomato boleh? Aku cakap aku taknak tomato dan kalau takda, aku nak kensel je menu tu. tapi pompuan tu kata kat aku.. " tak boleh kensel cik sebab dah order.." akupon apa lagi.. "eh.. Tu bukan masalah saya sebab saya order carbonara.. Betul tak? Pompuan tu tersenyum cam tak puas hati dan aku boleh dengar diaorang bincang pasal menu yang aku kensel tu.

Bila habis semua makanan so kami pon ingat nak blah la pasal dah kekenyangan.. Tiba2 dia hantar semangkuk menu yang aku dah kensel. Dalam hati, aku kata takpalah. Nanti boleh makan kat umah jer. So aku suh dia tapau. Masa nak bayar, sorang pelayan bawak makanan tu yang dah dimasukkan dalam bekas plastik. Bila aku tengok... Terkejut aku. Aku bukak dan tanya kat pelayan tu. "apa nih? Ini you kata carbonara? Mana sosnya? Mana chesenya?" aku dah hangin dah pasal dia macam nak main2kan aku. Korang bayangkanlah dia cuma letak meatball tu dan secebis dua chese yang rupa macam sisa. Sosnya langsung takda. Tak lama kemudian tu keluarlah sorang bangla yang aku agak supervisor kot. Mentang2 kulit aku cam bangla, supervisor bangla dihantarnya kat aku. Dia hingat hantar bangla tu boleh selesaikan masalah agaknya. Apa lagi aku start mengamuk. Seb baik aku tak campak makanan tu. dipendekkan cerita diaorang pulangkan balik duit ikut harga makanan dan termasuk servis charge.. Dapatlah balik aku lebih kurang RM12++.

Habis dah citer sup ngan pizza.. Meh aku nak citer pasal pekasam plak. Awal minggu lepas kawan aku balik kampung sebab hantar bininya untuk bercuti di kampung. Beberapa kawan aku telah mengirim ikan pekasam (pekasam wei.. Bukan perkasa) makanya aku pun ngirim gak la tapi tak banyak la sebab aku ni makan bila ada jer. Dipendekkan citer, semalam dan tengah hari tadi aku dok makan pekasam ni. Pekasam ni bukan macam ikan masin beb tapi aku pon tak tau camana nak gambarkan.. Benda tu bila masuk mulut jer, terus otak akan kata berseleranya aku nak makan... Aku suka yang bahagian garing jer... Rasa masam tu buat rasa makan nak bertambah. Korang pernah makan nasi ambeng? Aku kalau makannya, otak aku akan kata... Sedapnya..!! Aku tak boleh nak gambarkan macamana. Nasi sama jer tapi bila kena dengan sohon tu rasa lain plak. Anyway TQ pada yang ngoder sebab dia order makanya dapat aku merasa gak.

Jumaat awal bulan ni aku dah ada di shah alam dan pada hari tu jugak aku dijemput oleh salah seorang kawan aku yang jual Honda kat Glenmarie. Dia kata meh ke tempat aku.. Ada awek GT katanya. Bila aku sampai makanya nampaklah aku ada 2 orang awek mulus yang berpakaian ala-ala Pitt girls Japan GT. Pada hari tu juga ada cabutan bertuah tapi bagi aku, aku tak minat sangat ngan cabutan bertuah ni. Hadiahnya tiket untuk menyaksikan Japan GT yang baru habis semalam. Bila habis cabutan, aku dan anak akupon keluar.. Tetiba jer aweks tu lalu hampir dengan aku dan anak aku dan salah sorang promoter tu tanya kat aku, "u want to take photo sir?".. Hehehe.. Aku hanya tersipu malu. Haha tapi amik gak. Anak akulah untung siap boleh peluk2.. Cheh! Masa tu anak pompuan aku pon ada dan dia masa tu sangat marah kat aku sebab aku bergambar ngan awek tu.. Hahahaha.. Balik umah siap report kat mak dia.. Huh tak sporting langsung.

Sabtu lepas, jiran aku ajak tengok Japan GT ni sebab dapat tiket free.. Tapi tak dapat nak ikut sebab bini aku nak balik kampung... Huhuhu sangat tinggi kos melepas itu.. Takpalah takda rezeki..

Rasanya panjang sangat aku dah nulih ni yop..! Atte sekarang pon jam udah nunjuk pukui 10.05 malam. Jap lagi kapai ni junam ler sebab nak landing. Makanya itu ajer lah yer.. Teman nak semak balik apa yang teman naip dan sampai KIA nanti, teman up yer.. Adioss

2 comments:

Hersya said...

Patut pn kakak marah...rapat gila spi nak bertemu lutut nasib ade adam je penghalang huhu...kakak tanya ibu " ibu dah tgok ayah amik gbr ngan 2 pompuan seksi?" ibu jwb " xde pn kenapa?" kakak kata "berdosakan klu pakai seksi, xpe ke amik gbr ngan org seksi? X berdosa ke?" kih3...ibu suh die tnya ayah je jwpnnya...

Khalsyaza said...

Huhu.. Cekali cekala..

Blog Widget by LinkWithin