Monday, March 9, 2009

Buaya pun gi picnic gak...



Dikatakan baru-baru ni ada orang yang secara tak tersengaja terserempak dengan satu kejadian alam yang sukar nak dialami.

Seorang pencinta alam daripada Malaysian Nature Society iaitu Khoo Swee Seng semasa aktivitinya meneropong kawanan burung yang berhijrah telah terlihat kejadian alam yang lain.

Mengikut ceritanya kat dalam email tu, .........

Kejadian itu berlaku kira-kira jam 10.30 pagi ketika dia dan isteri bersama dua sukarelawan datang ke Tanjung Tuan untuk memenuhi hobinya meneropong pelbagai jenis raptor di kawasan itu dan terkejut apabila ternampak kehadiran seekor buaya sepanjang kira-kira 2.5 meter.
"Setiap tahun saya datang ke Tanjung Tuan sempena Minggu Melihat Raptor untuk menyaksikan penghijrahan pelbagai jenis raptor seperti helang yang menyeberang dari Pulau Rupat, Sumatera ke sini, tetapi kali ini, saya tidak menyangka seekor buaya berada di kawasan ini. buaya yang dipercayai buaya air masin atau nama saintifiknya, estuarine crocodylus prosus, muncul kira-kira 20 meter dari pantai selama kira-kira 30 minit dan kelihatan bergerak melawan arus ke arah selatan"
Melihatkan dari gambar tu, rasanya macam 50-50 jer sebab rasa pelik plak tgk kijang tu... macam kat Afrika plak. Mana dia dapat kijang nih? Kat PD rasanya macam takder. Kijang Indon kot... tapi jauhnya bawak sampai seberang sini. Lagi satu, kat bahagian mana laut kat Tanjung tuan yang ala-ala cetek nih? (gambar ke-2). Setahu aku kawasan ni tinggi dan lautnya potong terus... takda kawasan landai.

Aku taklah nak mepertikaikan tapi cuma mungkin sebab sejak semenjak aku belajar sikit2 pasal photoshop nih aku dah macam tak percaya semua gambar yang disiarkan. Apa-apapun, bila aku check kat dalam ternet, Khoo Swee Seng ni memang pencinta alam siap ada no phone sekali....013-3863663. Tipon lah kalau korang serius nak tahu.

Apa-apa pun, tak kisah lah betul ker atau tidak sebab aku kalau gi PD pon mandi kat area ombak jer... Kalau berdiri air paras lutut jer la..... Maklumlah, aku bukannya buaya, "Buaya SMS" hehehehehe..

1 comment:

Mentari, Hujan dan Pelangi said...

Nasib baik kat FRIM tak ada buaya kaki empat. Yang pergi picnic semua kaki dua.

Blog Widget by LinkWithin