Friday, March 23, 2012

Dayang Isah Tandangsari....

Assalam semua... Pada ketika dan saat ini aku tengah nak menunggu flite AK 5217 nak ke kay el. Ini adalah penerbanganku yang ke 14 tahun ni. Kali ni ku bersama awek skirt merah pula. Tujuan balik... ermmm macam yang aku bagi tahu sebelum ni la. Bapak mertua biniku nak pergi umrah ahad ni. So sebab nak menghantar dia dan menerima watikah perlantikah penjaga "tayar 17 inci" makanya perlulah aku balik.

Tajuk lain, cerita lain.... Don't worry, tadi tu pembuka cerita jer. So siapakah Dayang Isah ni. Dia ni mengikut cerita legend owang sawak, adalah seorang pompuan yang cukup cantik. Kecantikan dan kemulusannya dikatakan melebihi tiz zaqiah, ayu raudah dan neelofa. Tapi tak lah secantik amoiku yang ada di Shah Alam tu. amoiku tu tiada bandingannya tapi waktu dia tak ngamuk la. Tapi kalau time dia ngamuk,..... Ernmm.

Balik semula kepada cerita tadi, si Dayang ni mengikut ceritanya adalah berasal dari sebiji telur yang keluar dari pokok buluh betung. (kenapa kalau cantik semua nak keluar dari pokok buluh..?) so dipendekkan cerita telur tu telah disimpan oleh sepasang suami isteri dan sehinggalah satu ketika telur tu menentas.. (kakakaka...!) ada gak manusia berasal dari telur. Kalau manusia bertelur tu... Memanglah. Maka dipeliharalah pasangan tersebut sehinggalah dewasa. Tatkala telah dewasa, dia telah menjadi seorang gadis yang sangat cantik paras rupanya. Dikatakan jika dia mengunyah sireh maka pabila ditelan maka akan dapat dilihat perjalanan sireh tersebut di lehernya... (fuh... Tak tergambar aku betapa lutsinarnya awek ni)

Hasil dari kecantikan yang tiada tolok bandingannya maka dia telah menjadi rebutan para pemuda dan duda. Hatta yang telah berkahwin juga boleh menjadi gila mengenangkannya. Dari ramai2 tu maka adalah seorang pemuda bernama Abang Bunut yang telah dapat menambat hatinya. Dipendekkan cerita bapak si Dayang ni tadi, Temenggong Kader telah bermimpi agar mengahwinkan anaknya dengan syarat. Syaratnya siapa yang nak berkahwin dengan dayang ni perlu menyediakan 10 kati emas. Maka kecewalah si Abang Bunut kerna dia terlalu miskin tuk menyediakan 10 kati emas hatta sebatang gigi emas pon tidak termampu....

Maka telah diwar-warkan cerita ini dan terdengarlah dek seorang saudagar yang bernama Nakhoda Khar (betul bai.. Nama dia hampir nak sama dengan aku nih..) Maka akhirnya berkahwinlah mereka dan kuciwalah si Abang Bunut tatkala mendengar kekasih hatinya akan dikahwini.

Dipendekkan cerita, ketika suaminya pergi belayar maka si Dayang telah bertemu dengan si Abang Bunut tuk memadu kasih agaknya. Aku pon tak tahu sebab masa tu nenek aku pon belum lahir lagi... Akibat dari itu dipendekkan cerita, si Dayang ni telah mati (dibunuh atau membunuh diri not sure lah) dan beliau mati dengan belitan menggunakan rambutnya kerna badannya tidak lut dengan sebarang senjata...

Maka tamatlah riwayat sicantik ini. Terdapat banyak versi sebenarnya. Apa yang aku cerita ni cuma sebahagian kecil sahaja. Korang boleh google dan ada banyak versi. Apa yang pasti, Dayang Isah ni adalah lagenda seperti Mahsuri dan dikhabarkan kerajaan Brunei telah menanggung semua kos untuk mencantikkan makamnya yang terletak di Pusa, Betong, Sarawak. Nama lama Pusa adalah Tandangsari.

Mana aku dapat cerita ni..? Semua hasil dari lawatan kawasan pentadbiranku awal minggu ni sehingga ke Saratok. Staf aku yang dok cerita dan kitaorang semua terus cari maklumat kat google.

Ok lah, pening kepala aku ni dah tahap menyeksakan dan aku nak berhibernate jap. Flite aku kul 9.05 tapi sekarang baru jam 7.58.. Ermmm tunggu jer lah... Byeeeeeiiizzzzz.....

No comments:

Blog Widget by LinkWithin