Tuesday, March 27, 2012

Kaki Biru Berbut Biru....

Biru sebenarnya bukanlah warna makanan. Cuba korang bagi tahu apakah makanan yang asal kejadian berwarna biru. Takda kan... Kalau ada pon pembuatnya dah letak pewarna. Bersama lagi di penerbangan AK 5204 ke kucen. Penerbanganku yang ke 15 tahun ni. Pada ketika ini aku sedang berada di dalam bas merah ni di seat 19F.

Kali ni aku nak cerita sikit pasal kesukaan pelik anak bongsuku. Anak aku ni dia sangat suka tengok orang pakai but. Kalau gi pasar atau tengok orang potong rumput kat tepi jalan dia mesti suruh aku berhenti. Sebok dia nak tengok. Kalau tengah main basikal kat laman rumah, nampak bangla yang potong rumput terus dia berhenti untuk tengok. Kalau mandi kat bilik air pon mesti sebok nak jadikan getah paip tu jadi cam mesin runput. Dulu abang sulungnya camtu gak tapi suka kat lori sampah. Sampaikan kalau tanya dah besar nak jadi apa, mesti dia cakap nak bawak lori sampah. Adohai...

Balik semula ke cerita anak bongsu aku tu, so kita orang pon cuba lah cari but kanak-kanak nak belikan untuk dia. Cari merata tapi tak jumpa gak. Awal minggu lepas aku melawat kawasan kat sekitar Sri Aman, Betung dan Saratok. Sesampai jer di Sri Aman lepas check-in kat hotel, aku dan anak2 buahku ronda2 sekitar town. Aku cakap kat diaorang, aku nak cari
But tuk anak aku. Makanya dengan diketuai oleh oleh technician aku Sulaiman, kami menyusuri lepas satu kedai ke satu kedai. Alhamdulillah akhirnya berjumpa juga. Tawar menawar berlaku dan akhirnya aku dapat gak dengan harga RM11.00 jer.

Selepas beli aku terus hantar gambar but tu ke amoiku. Rasa excited sangat nak bagi anak bongsuku pakai. Malam tu bila ditunjukkan gambar but tu kat anak ku, maka dikhabarkan gegak gempitalah kesukaan dan dikhabarkan juga malam tu dia tak berhenti-henti tengok gambar but barunya tu. Tengok sampai tertidur... Gembiranya hatiku bila barang yang kubelikan sangat disukai oleh anakku.

Dipendekkan cerita, Jumaat lepas, sesampai jer ke rumahku, terus aku rasa excited sangat nak bagi kat dia... Anakku pon macam malu-malu pulak menerima but barunya tu. lantas terus dipakaiyinnya.. (perkataan baru yang korang tak pernah belajar). Maka malam tu sampaikan tidurpon tak mahu buka2. Esok-esoknya berjalan kesana sini asik pakai but jer. Seronok rasanya bila barang yang kita belikan sangat disukai dan dihargai oleh penerimanya.

Selain dari aku belikan but untuk anakku, aku juga telah mintak technician aku tu tolong belikan udang galah. Lama dah aku teringinkannya tapi aku simpan dan pendam sebab aku takmo makan sorang-sorang. Aku nak makan benda sedap ni bersama familiku. So sebelum balik aku suh la si Sulaiman ni carikan udang galah ni. Sulaiman ni memang kaki pancing. Kengkawannya ramai yang kaki pancing. Sehari sebelum tu dia tipon aku dan bagi tahu cuma dapat sekilo setengah jer. Aku tak kisah berapa kilo pon, janji aku dapat bawak balik dan makan sama-sama family. Aku tahu, anak pompuanku mesti suka sangat.. Biasa la kan... Like pader like doter la.

Sampai jer kat rumah, selepas menyerahkan but biru makanya sampailah masa nak buka kotak yang mengandungi si kaki biru. Bila buka kotak, ada beberapa bungkusan yang disusun rapi. Amoiku kata.. "ikan terubuk ker". Aku pon separa terpanjat gak.. "eh..! Taklah, nampak misai apa ni.." disebalik bungkusan tu terkeluar beberapa helai misai udang.

Bila ku buka jer bungkusan pertama, terus aku terkejut beruk dan berbaloi sungguh aku membelinya. Salah seekor udang tu saiznya dah macam saiz anak kucing 2 minggu. Besar gila.. Anak aku tengok pon takut dia.. Ulat katanya.. Makanya ku susunlah semua udang tu. Ada 3 ekor yang bersaiz besar dan selebihnya saiz udang galah biasa. Ada 11 ekor semuanya. Korang tengok gambar tu, itu bukan ilusi memang itulah saiznya. Bandingkan tangan amoi aku tu dengan si kaki biru tu. udang yang paling besar tu kaki dia jer dah sebesar jari manis aku.. Siap berduri-duri lagi. Fuh.. Seumur hidup aku tak pernah tengok udang galah sebesar tu.

Udang galah ni memang patut besarpon, maklumlah duduk kat dalam sungai yang besar kat Sarawak ni. Buaya pon besar2 gak. Dulu masa kecik2 bapak aku selalu gak menangguk udang galah kat Sungai Bernam. Masa tu aku kecik lagi tapi belum sekolah. Agaknya dalam 3-4 tahun kot.

Malam tu juga amoiku mencuba resepi Bonda sedaraku. Goreng dengan butter bersama bawang putih.. Ermm... Lazatnya. Esoknya aku suh bini aku buat gulai lemak cili api dengan nenas tapi kurang menendanglah. Tak sesuai kot. Kuah yang banyak boleh jadi kering. Udang ni masa digulai agaknya disedutnya santan tu. malam tadi amoiku goreng biasa 3 ekor udang terakhir. Aku mengalah dan bagi laluan pada anak-anakku dan amoiku tuk menghabiskannya. Aku makan bahagian yang diaorang taknak je...

Apa-apapon, memang sedaplah dan berbaloi aku belinya. Isinya tak dapat aku bayangkan kat korang kesedapannya. Kepada kengkawan yang tengok kat pesbuk aku tu dan terliur, aku minta maaf. Aku cuma nak kongsi gambar jer. Nak jemput..? Takmolah... Taknak jemput kengkawan datang umah lagi dah. Nanti kalau ada yang tertinggal nanti berkecik hati plak. So rumusannya, takyah jemput sesapa.

Minggu depan aku akan balik lagi dan rasanya cam nak bawak balik lagi udang ni... Ermm nyam..nyammm. Oklah, bas ni tengah menurun dan dah nampak bumi Borneo ni. Sampai kat epot nanti aku up yer.. Up..up on the way..!!! Byezzz...

2 comments:

Hersya Khaleeda said...

ni dah cam cite puss in boots versi adam in blue boots heeee....

Khalsyaza said...

Ooo... Ingatkan cam citer blue. Muahaha

Blog Widget by LinkWithin