Thursday, October 20, 2011

Kereta sapalah nih...

Hari tu aku ada janji ngan sorang budak pulau kat utara Mesia ni... Aku janji nak up satu citer pasal barang milik dia. Tapi cuma hari ni jer aku rasa nak up. Nak tunggu penerbangan seterusnya aku tak tahu bila... Wa rasa boring dah pulak asik turun naik kapal terbang... So untuk 2-3 minggu ni wa nak berehat di darat dulu. Sebenarnya ada 2 orang kawan yang pernah dan masih pakai kereta citroen C3 ni... Sorang nama "Yeop" dan sorang lagi nama "farah".... 

Seingat aku lah, masa dulu-dulu keta ni harga dia lebih kurang RM93,000 sebijik... Kalau beli 2 RM186,000. Harga tu tak lah mahal tapi kalau diikutkan saiz keta, kira mahal la. So masa member aku si Yeop ni beli dulu, aku berpeluang merasa bawak keta dia ni. Bawak keta continental u..... Apa yang aku ingat keta ni lain sikit dari keta lain a.k.a keta Mesia cam aku. Kalau gear kat D sekalipon, bila berenti kena tekan brek sebab kalau tidak dia boleh menggelongsor (kalau berenti kat bukit la.. kalau kat tanah rata, orang belakang dah sondol la kot) Keta dia warna merah ala-ala felali gitu. Di pendekkan citer, satu hari keta dia hanya boleh masuk gear satu jer.... bila jalan dan bila time gear tukar kalau tak silap aku dia akan jadi neutral.. Ermmm pelik gak, coz keta mahal-mahal tapi bermasalah plak... Agaknya engineer dia cam pak pandir kot... Guna 1 gear jer, bila dah rosak baru guna gear 2 plak. So, diapon reportlah kat citroen tapi tak berlayan sangat. Last sekali dia tulis email kat Citroen perancis nun... Apa lagi.. kelam kabut mamat kat kedai citroen Mesia ni. Rupa-rupanya kena hantar balik keta ke woksyop untuk upload system... Huh... pakai proton jer lah aku kalau camtu.


Beberapa minggu yang lalu aku tengok adalah sorang sis nih (ala.. budak panggilan pulau tu) up gambar keta dia kat dalam pesbuk.. Rupa-rupanya dia mengalami masalah yang sama. Hahahaha adoii... kesian tapi apa nak buat, syiok nak pakai punya pasai... Aku nak cerita lebih pasal keta dia, tapi aku pon tak tahu citer tapi aku rasa dia kena buat benda yang sama la gak cam kawan aku yang pertama pakai tu kot.

Kepada kawan aku yang dok pulau tu, hang juai jerla keta tu... Kat pulau tu banyak lagi keta-keta continental yang murah. Hang nak simpan duit gi haji balik hari ka...? hehehehe


Kat bawah ni gambar keta kawan aku yang kat pulau tu. Aku cilok dari akaun pesbok dia... Yela, kata nak suh aku wat citer pasal keta dia. So, takkan nak guna gambar ASX aku plak... Keta aku keta jopun maaaa.....


So Farah...! apa lagi, kasi tukar la!!

4 comments:

farahhanim said...

Eh apsal cita En Yeop to mcm lbh kurang cita kita gak...masa br beli keta tu, kita ada problem dgn apa tah dah tak ingat tp ada bunyi yg tak menyenangkan kat stearing bila kita pusing stearing...bila kita gi citroen svc ctr kat pulau nan indah ni, diorg tak tau mai mana bunyi tu...so tggu la technician dr KL utk mai mthly check up.
Tp masalahnya bila tech depa mai, depa ni tak tau menatang apa yg bunyi gak...so bila depa tak reti, depa buat dek...kita beli keta tu 68 riban...depa ingat murah ka...kita tunggu punya tunggu suda masuk 3 bln...mana blh tggu lama2 dah...
Memula kita email kat citroen KL dulu, tp tak respond, kita call ckp dgn manager kat KL dia still buat dek, maklum la kita beli keta tu murah depa kata 68 riban...bg kita cukup mahai dah la...tp depa send tech depa mai cek lg keta tu, still tak tau apa benda yg bunyi, depa tukaq stearing rod la, arm ka apa tah, n mcm2 la...tp tak solve gak problem nih...
Then depa kata depa tak mau wat apa dah and it is part of 'wear and tear'. So ni dah prolong sampai 6 bln dah...ishhhh mana tahan...
Last2 one fine night, kita surf net cari website citroen, ada plak pls email your comment about ur new citroen...haaaa tggu sat mai kita nak tulis...so kita bg semua scenario dpd beli, svc n what not...benda tu mmg bunyi masa awai lg...siap tulis nama 3 org tech yg mai cek keta tu, date depa mai wat svc and etc...then send la. After 2 days, kita dpt call dari GM Citroen KL nak arrange for appointment, utk nak buat thorough cek kat keta tu...n semuanya solve, benda apa tah depa tukaq kita pun dah tak ingat, coz it was 7 years ago...
Lps tu kita pakai keta ni sampai umo dia 6 thn takde masalah...haaa bila umo dia masuk 6thn+ dia mula la mai penyakit...sampai todate...kita dah spend dah 20K++ utk repair...huhuhu

Khalsyaza said...

uuhhh.. panjangnyer komen.. tapi memang sama la... kena email kat omputih baru depa nak respon....

hahaha... anyway, depa panggil citroen ni "The Flying Carpet"

farahhanim said...

tp handling dia mmg best bro! tak jumpa lg la keta lain yg setaraf dgn dia drive smooth jer...lg pun lagi laju kita drive, lg berat keta tu jadi, so dia stable jer...kluar hiway 220 tak rasa apa bro!

Unknown said...

the best small car has no problem actually. pls study the all in owner manual. l has 1 unit. very good.tq.

Blog Widget by LinkWithin