Friday, September 25, 2009

Bapak aku tanya.. "mengah ker?".....

Tajuk kat atas tu adalah petikan soalan cepu mas bapak aku masa kitaorang gi melawat kebun buahan kat Meru pada raya ke-2 hari tu. Kebun tu taklah besar sangat, cuma 3 ekar jer. Tapi yang paling penting, geran tanah tu ada nama "Khalid Bin Abdul Mutalib". Errmmm macam pernah ku dengar jer nama tu tapi di mana yek?

Sebenarnya aku tak pernah pergi pon ke kebun tu, maklumlah tak berapa minat nak berkebun. Namun atas ajakan bapak aku dan bila dengar cerita pokok2 yang dah berbuah, maka aku pon teruja nak ke situ. Wah...!!! tak sangka pokok2 yang ditanam semua saiz sederhana tapi buah dia macam tak percaya jer aku tengok. Buah2 semua belum masak dan matang. Kitaorang jangka sebulan lagi ok kot tapi yang eloknya masa raya haji lah kot. Jom kita tengok sebahagian gambar yang aku ambil...

dusun buah

Saja aku masukkan sekali gambar orang tua aku tu sebab ini semua usaha dia...

Durian

Kebanyakan gambar buah durian yang aku tangkap semua dari atas.. hehe maklumlah pokok rendang dan buah boleh cium terus kat pokok..

ciku

Pokok ciku, aku agak tak lebih 10 kaki tinggi tapi buah dia alhamdulillah.... tapi sayang belum masak.

Manggis

Manggis pon sama gak, rendang jer..

cempedak

Seumur hidup aku, tak pernah tengok pokok cempedak yang berbuah cam kat atas nih..

Pak & wak

Apa-apa pon seperti yang aku cakap kat atas, semua ni usaha bapak aku dan dengan bantuan Wak Kemad... (err.. betul ke nama wak tu) yang diupah untuk menjaga kebun tu. Aku? hehehe, bantu gak. Bantu buh nama kat geran jer.

Apa-apa pon, semua pokok buah yang ada kat kebun pada masa sekarang masih tak dapat nak dipastikan dapat bertahan atau tidak. Di musim yang lalu, banyak yang tak dapat dimakan sebab ada makhluk lain yang dah kerjakan. Kera duk main baling2 buah, beruk plak duk kutip durian yang gugur bagi anak bini dia makan... Babi plak asik dok sondol sana, sondol sini.

Takper, kalau ada rezeki nanti aku jemput korang gi kebun aku. Korang makanlah selagi boleh. Aku jangkakan kalau semua buah durian tu tak diusik dek kera atau beruk dan masak elok...

No comments:

Blog Widget by LinkWithin