Thursday, October 23, 2008

Bank Negara Malaysia & Finance Charge...

Bila udah sakit jer, ... baru sebok nak jumpa doktor. Bila barang elektrik kita rosak jer,.. baru sebok nak belek manual. Itulah sikap manusia. Seghopa ler kes kad kredit teman haghi tuh..... Betoi la kata customer service CIMB tu. Peraturan baghu dari Bank Negara Malaysia....


Atas langkah menangani dan mendidik rakyat Malaysia supaya membuat perbelanjaan yang berhemah (kononnnya...) maka peraturan baru telah dikeluarkan oleh BNM kepada bank2 untuk pemegang2 kad kredit. (Peraturan yang mendidik tapi akan menyebabkan bisnes kad kredit bank punah dan ramai yang akan bankrup).


Mengikut peraturan BNM, Terdapat 2 Fasa pengurusan telah dan akan diaktifkan. Fasa pertama melibatkan 3 jenis caj yang akan dikenakan, 15% setahun, 17% setahun atau 18% setahun. Fasa kedua bermula Januari 2009. So.. lain kali kita cerita.

15% dikenakan kepada mereka yang telah membuat pembayaran sekurang2nya bayaran minimum setiap bulan semnjak 1 Januari 2008 hingga 30 Jun 2008.

17% dikenakan ke atas mereka yang tidak membuat pembayaran lewat lebih dari 2 x semenjak 1 Januari 2008 hingga 30 Jun 2008.

18% dikenakan ke atas mereka yang tidak menepati kedua-dua ciri2 di atas. Maknanya pemegang kad kredit baru ler tuh...

Seterusnya mengenai caj faedah yang mungkin ramai yang tak berapa perasan..... Terdapat 2 syarat dikenakan.

Syarat 1 :
Full Payment on Previous Statement Balance - Enjoy an interest free period 20 days for all new retail transaction from statement date. (maknanya kalau hutang kita RM1000 dan kita bayar RM1000 maka pembelian baru akan menikmati hutang tanpa faedah selama 20 hari. Ala yang macam biasa sebelum ni la cuma bezanya dulu tak dikenakan syarat pembayaran sepenuhnya)

Syarat 2 :
Partial or Minimun Payment on Previous Statement Balance - NO INTEREST FREE PERIOD. A finance charge will be levied on your unpaid outstanding balance and all new transactions from the date the transaction are posted. ( Haa.. ini yang meyeksakan... Maknanya kalau kita tak buat full sttlement bila dapat bil, pembelian seterusnya yang kita buat hari ni, esok terus dikenakan caj. Sebagai contoh, kita tgk bil aku kat bawah tu. Hutang aku RM3027 dan aku hanya bayar RM3000 jer. Ada hutang RM27. Disebabkan itu, aku dikenakan caj kewangan atas RM27 ringgit dan semua pembelian terkini yang aku buat. Patutlah kena RM20 finance chargenya....

Apa yang boleh kita dapat dari peraturan kat atas tu ialah, akan ramai rakyat Malaysia yang akan dibebani dengan hutang dan mungkin ramai yang akan dikenakan tindakan muflis. Akan banyaklah bank yang akan menjadi bertambah kaya mengaut keuntungan dari Finance Charge nih.... Ini baru real punya RIBA..... Aku..??.. hehehe masalah aku dah selesai. Dah terminate 2 kad kredit dan langsaikan semua hutang dalam kad kredit sedia ada. Semalam aku dapat bil kad kredit... Minimum Paymnt aku ialah RM0.00. Alhamdulillah...


No comments:

Blog Widget by LinkWithin