Thursday, October 23, 2008

Makhluk tuhan dan produknya...

Sebelum ni aku dah tunjukkan gambar 'baka' yang huduh tu. Sekarang ni aku nak cerita plak pasal produk2nya yang selalu menjadi isu dalam negara ni. Tak banyaklah plak yang aku dapat tapi cukuplah untuk aku masukkan dalam blog nih. Al maklumlah, bukannya korang bayar gaji kat aku untuk kumpul maklumat nih.. hehehe.

Mula-mula nak cerita pasal produk macam beg, kasut, tali pinggang dan lain-lain lagi yang selalu org dah terkena. Kononnya murah, cantik dan berbaloi tuk dibeli, tapi bila balik rumah baru perasan benda tu dibuat dari kulit babi... Lepas tu mulalah korang buat macam-macam alasan. "tak logiklah pasal kulit mesti mahal....", "jurujual tu kata bukan kulit babi, awek tu pakai tudung lagi. Kalau kulit babi, dia lah tanggung dosa aku", "masa beli aku tak perasan, takkan nak buang plak, sayanglah kalau membazir", "takpa simpan dulu, nanti aku jual kat kekawan bukan Islam" dan macam2 lagi. Sebenarnya korang rasa rugi dan terkena dan disebabkan EGO yang sangat tinggi maka keluarlah macam2 alasan. Sebenarnya aku pon pernah terkena. Tapi kasut anak pompuan aku. Memang murah masa tu. Anak aku dah pakai 2-3 kali baru kita orang perasan. Tapi masa mula2 tu macam2 alasan ada dalam kepala. Simpan lagi tu kat dalam kereta. Tapi last sekali aku humbankan gak kasut tu kat dalam tong sampah kat mah flet aku. Nasiblah, kalau ada orang jumpa dan nak pakai, lantak koranglah...




Lagi satu bab berus plak. Tak kiralah berus lukisan atau berus cat. Bila beli yang tulis "pure bristle" tu, tgk betoi2. Memanglah bristle tu bulu binatang. (aku belum cerita pon korang dah ada idea nak ngutuk aku..hehehe) Kalau buat dari bulu kambing ker... bulu kuda ker... tak perlah. Tapi korang jangan lupa, najis tuh kecuali kalau dia ambil waktu binatang tu idup lagi. Tapi kalau pure bristle made in china,....murah plak tu. Korang ingat buat dari bulu apa? Dinosour ker? Lu pikirlah sendiri....

Lagi satu bab makanan ni... Adoi, benda ni yang paling banyak isu. Malas aku nak cerita sebab korang pon dah tahu. Tapi aku nak tunjuk 2 gambar yang dikatakan satu jual kat Malaysia dan satu lagi jual kat Singapore. Erm.... pelik betul. Agaknya babi tu dah masuk islam atau daging tu dah disamak kot....kih..kih..kih..
Tapi masa aku surf, aku terjumpa laman forum ni... http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/t=1321.html . Pelik plak bila aku bacanya. Betoi ka atau depa ni cakap ikut sedap mulut...
















.
.
.
.
.
.
.


Last sekali ada satu produk yang cukup popular pada zaman ni dan mungkin korang pernah tgk dan guna agaknya ataupun korang memang dah ada koleksinya. Kalau ada, nanti lepas baca aku nak tanya sama ada korang sanggup ker nak buang atau nak create macam2 alasan...kih..kih...kih..
Mana ceritanya?.... nanti yer, aku akan posting dalam artikel selepas nih. Tunggggguuuuu.......

2 comments:

Nukilan ida said...

mmg takut biler memikirkan bab ini tapi kene memberatkannya..
sib baik la kakiku ini tak mudah dapat cari kasut.. so kasutku amatlah terhad dan tak lah melambak macam other girls..

Mohd Hafiz Safwan said...

hohoho...Najis...salah penguatkuasaan la nih..but then, kita sebagai pengguna pun kena bijak. Thank you bro for the information.

Blog Widget by LinkWithin